Δυσλιπιδαιμίες

Γενικά

Η χοληστερόλη είναι μια κηρώδης (μοιάζει με κερί) ουσία. Δεν είναι "κακή" για το σώμα σας , γιατί τη χρειάζεται για να φτιάχνει   κύτταρα. Αλλά σε μεγάλη ποσότητα  μπορεί να είναι ένα πρόβλημα. Η χοληστερόλη προέρχεται από δύο πηγές. Το σώμα σας (ειδικά το συκώτι σας) παράγει όλη τη χοληστερόλη που χρειάζεστε. Την υπόλοιπη  την παίρνετε από τα τρόφιμα και από τα ζώα. Για παράδειγμα, τα κρέατα, τα πουλερικά και τα πλήρη λιπαρών γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν χοληστερόλη (που ονομάζεται διαιτητική χοληστερόλη). Το πιο σημαντικό είναι ότι, αυτά τα τρόφιμα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα και trans λιπαρά. Αυτό είναι ένα πρόβλημα επειδή αυτά τα λίπη κάνουν το ήπαρ σας να παράγει περισσότερη χοληστερόλη από ότι διαφορετικά θα έκανε σε άλλες συνθήκες. Για ορισμένους ανθρώπους, αυτή η επιπλέον παραγωγή μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα χοληστερόλης τους. Ορισμένα τροπικά έλαια, όπως το φοινικέλαιο,  και το έλαιο καρύδας, μπορούν επίσης να κάνουν  το συκώτι σας να παράγει περισσότερη χοληστερόλη. Τα έλαια αυτά απαντώνται συχνά στα ψημένα προϊόντα.

Είδη χοληστερόλης

Η χοληστερόλη δεν είναι μόνο κάτι που κάθεται στο σώμα σας σαν λίπος γύρω από τη μέση σας. Μεταφέρεται στο αίμα σας από μεταφορείς που παράγονται από λίπη  και πρωτεΐνες, τις  λιποπρωτεΐνες. Οι  λιποπρωτεϊνες μεταφέρουν χοληστερόλη από  και προς τα κύτταρα. Κάποιες από αυτές είναι  η  λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας ή LDL καθώς και  η   λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας ή HDL. Η ποσότητα κάθε τύπου χοληστερόλης στο αίμα σας μπορεί να μετρηθεί με εξέταση αίματος.

Η  LDL ονομάζεται "κακή" χοληστερόλη. Σκεφτείτε τη  ως τη  λιγότερο επιθυμητή, επειδή συμβάλλει στη δημιουργία πλακών στις αρτηρίες (αθηρωμάτωση). Η πλάκα προκαλεί απόφραξη στις αρτηρίες και αυξάνει τον κίνδυνο για καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό επεισόδιο και περιφερική αρτηριακή νόσο.

Η HDL είναι η "καλή" χοληστερόλη. Σκεφτείτε τη ως "υγιή" χοληστερόλη. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η HDL δρα ως σαρωτής, μεταφέροντας τη χοληστερόλη LDL μακριά από τις αρτηρίες και πίσω στο συκώτι. Υψηλά  επίπεδα HDL χοληστερόλης μπορεί να προστατεύσουν  από καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο. Οι μελέτες δείχνουν ότι τα χαμηλά επίπεδα HDL χοληστερόλης αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Η χοληστερόλη HDL δεν εξαλείφει πλήρως την LDL χοληστερόλη. Μόνο το ένα τέταρτο έως το ένα τρίτο της χοληστερόλης αίματος μεταφέρεται από την HDL.

Αιτίες υψηλής χοληστερόλης

Αν έχετε υψηλή χοληστερόλη, υπάρχει σοβαρή  πιθανότητα να φταίτε εσείς. Και αυτά είναι καλά νέα! Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να κάνετε κάτι γι 'αυτό.

Το σώμα σας παράγει φυσικά όλη την LDL (κακή) χοληστερόλη που χρειάζεται. Ένας ανθυγιεινός τρόπος ζωής, όπως η κατανάλωση ανθυγιεινών τροφών και η σωματική αδράνεια, αναγκάζει το σώμα σας να έχει περισσότερη LDL χοληστερόλη στο αίμα σας από ό, τι χρειάζεται. Αυτή είναι η αιτία της υψηλής χοληστερόλης για τους περισσότερους ανθρώπους. Επιπλέον, μερικοί άνθρωποι κληρονομούν γονίδια από τη μητέρα, τον πατέρα τους ή ακόμα και τους παππούδες τους που τους προκαλούν υπερβολική χοληστερόλη. Αυτό ονομάζεται οικογενειακή υπερχοληστερολαιμία (Ο.Υ). Η σοβαρότητα της Ο.Υ σχετίζεται με τη διάρκεια και το βαθμό της LDL χοληστερόλης στο αίμα. Η  Ο.Υ είναι επικίνδυνη επειδή μπορεί να προκαλέσει πρόωρη αθηρωματική καρδιακή νόσο

  • Ανθυγιεινή διατροφή
  • Έλλειψη σωματικής δραστηριότητας
  • Το κάπνισμα ή η έκθεση στον καπνό του τσιγάρου
  • Υπερβολικό βάρος
  • Παθήσεις ήπατος και χοληδόχου κύστης: ελέγξτε τα επίπεδα χολερυθρίνης, AST, και ALT  του αίματος
  • Υποθυρεοειδισμός: έλεγχος για αυξημένη TSH πάνω από 2,5 ή χαμηλή Τ3, Τ4
  • Πάρα πολύ ζάχαρη, αλκοόλ, επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, υψηλού γλυκαιμικού δείκτη τρόφιμα

Τι κάνει η χοληστερόλη

Μαζί με άλλες ουσίες, η χοληστερόλη μπορεί να σχηματίσει μια παχιά, σκληρή πλάκα  που μπορεί να αποφράξει τις αρτηρίες και να τις κάνει λιγότερο ευέλικτες. Αυτή η κατάσταση είναι γνωστή ως αθηροσκλήρωση. Εάν  ένας θρόμβος σχηματιστεί  και φράξει μια στενή αρτηρία, μπορεί να προκύψει καρδιακό ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Εξετάστε τις επιλογές σας. Είναι πολύ καλύτερο να αλλάξετε τον τρόπο ζωής σας τώρα, για να αποφύγετε καρδιακό  ή εγκεφαλικό επεισόδιο, παρά να περιμένετε έως ότου μια καταστροφικό συμβάν αλλάξει τη ζωή σας. Η πραγματοποίηση μικρών αλλαγών τώρα μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή σημαντικών αλλαγών αργότερα.

Η μη-HDL-C χοληστερόλη

Για ιστορικούς λόγους, η LDL-C έχει γίνει πρωταρχικός στόχος της θεραπείας στην καρδιαγγειακή πρόληψη. Οι συστάσεις σχετικά με τη διατροφή και τη φαρμακευτική θεραπεία για τη μείωση της χοληστερόλης βασίζονται συχνότερα στον αριθμό LDL-C. Ωστόσο, η LDL δεν είναι η μόνη λιποπρωτεΐνη που εμπλέκεται στην αθηροσκληρωτική καρδιακή νόσο. Για παράδειγμα, τα άτομα με κοιλιακή παχυσαρκία, μεταβολικό σύνδρομο, διαταραχές λιπιδίων ή σακχάρου έχουν συχνά αυξημένα τριγλυκερίδια, χαμηλή HDL-C και σχετικά κανονική LDL-C. Παρά την κανονική  LDL-C, αυτοί οι ασθενείς παράγουν εξαιρετικά αθηρωγόνες λιποπρωτεΐνες όπως VLDL και IDL (λιποπρωτεΐνη ενδιάμεσης πυκνότητας) καθώς και μικρά πυκνά σωματίδια LDL.

Η  LDL υπολογίζεται με τον τύπο του Friedewald:

LDL (mg/dl) = Ολ. Χολ. - HDL - (0,2 Χ τριγλυκερίδια).

Ο υπολογισμός είναι έγκυρος μόνο όταν τα τριγλυκερίδια είναι< 400 mg/dl).

Η μέτρηση της ολικής χοληστερόλης παρέχει περιορισμένες πληροφορίες για τον κίνδυνο, καθώς ο αριθμός περιλαμβάνει τόσο την HDL-C όσο και την LDL-C.

Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι η Μη-HDL-C   είναι καλύτερος δείκτης κινδύνου τόσο στις πρωτογενείς όσο και στις δευτερογενείς μελέτες πρόληψης

Ένα πλεονέκτημα της χρήσης μη HDL-C είναι ότι δεν χρειάζεστε δείγμα αίματος νηστείας.

Non-HDL-C = Ολική χοληστερόλη - HDL χοληστερόλη

Η NON-HDL-C πρέπει να υπολογίζεται ιδιαίτερα όταν ο ασθενής έχει υψηλά τριγλυκερίδια

Εναλλακτικά όποτε αυτό είναι δυνατόν είναι η Apo-B

Ο στόχος θεραπείας για μη HDL-C είναι συνήθως 30 mg / dL πάνω από το στόχο  της LDL-C.Τα 130 - 159 mg / dL θεωρούνται σχεδόν ιδανικά

Apo-B

Οι λιποπρωτεΐνες αποτελούνται από πρωτεΐνες και λιπιδία 

Η απολιποπρωτεΐνη Β (ApoB) είναι το πρωταρχικό πρωτεϊνικό συστατικό της λιποπρωτεΐνης χαμηλής πυκνότητας (LDL). Κάθε  LDL περιέχει ακριβώς 1 πρωτεΐνη ApoB. Ως εκ τούτου, το ApoB είναι ένας ανώτερος δείκτης της κυκλοφορούσας LDL. Η τιμή αναφοράς των επιπέδων της apoB στους ενήλικες πρέπει να είναι μικρότερη από 130 mg / dL.

Τα επίπεδα ApoB είναι υψηλότερα στους άνδρες από ό, τι στις γυναίκες και τείνουν να αυξάνονται με την ηλικία.

Η American Heart Association συνιστά  όλοι οι ενήλικες ηλικίας 20 ετών και άνω ένα ελέγχουν τη χοληστερόλη τους και άλλους παραδοσιακούς παράγοντες κινδύνου που κάθε τέσσερα έως έξι χρόνια

Αντιμετώπιση της υπερχοληστερολαιμίας

Αν έχετε διαγνωστεί με υπερλιπιδαιμία, δεν αρκεί για να αρχίσετε αγωγή.  Άλλοι  παράγοντες   κίνδυνου όπως  η ηλικία, το φύλο, το κάπνισμα και η υψηλή αρτηριακή πίεση μπορούν όλοι να αλληλεπιδράσουν με τις υψηλές τιμές  χοληστερόλης LDL ή  τη χαμηλή HDL χοληστερόλης σας  και να επηρεάσουν συνολικά τον κίνδυνο για καρδιαγγειακές παθήσεις στο μέλλον. Η υπερλιπιδαιμία συχνά μπορεί να βελτιωθεί από τις αλλαγές στον τρόπο ζωής.

Αλγόριθμος για την αντιμετώπιση της δυσλιπιδαιμίας και για την πρόληψη της καρδιαγγειακής νόσου:

  • Καθορισμός ομάδας πληθυσμού για προληπτικό έλεγχο ä
  • Προσδιορισμός του καρδιαγγειακού κινδύνου ä ä
  • Οδηγίες για την αλλαγή του τρόπου ζωής (υγιεινοδιαιτητική παρέμβαση)
  • Φαρμακευτική αγωγή ανάλογα με το στόχο της αγωγής

       

Υγεινοδιαιτητική παρέμβαση

  • Υγιεινή διατροφή
  • Τακτική άσκηση
  • Αποφυγή καπνίσματος
  • Απώλεια βάρους (εάν είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι)

Τρώγοντας μια υγιεινή για την καρδιά διατροφή

Από  διατροφική άποψη, ο καλύτερος τρόπος για τη μείωση της χοληστερόλης σας είναι η μείωση των κορεσμένων λιπαρών και των  trans λιπαρών. Μείωση  αυτών των λιπαρών σημαίνει περιορισμό της πρόσληψης κόκκινου κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων με πλήρες γάλα. Σημαίνει επίσης την επιλογή αποβουτυρωμένου γάλακτος, γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλής περιεκτικότητας σε  λιπαρά, τον περιορισμό των τηγανισμένων τροφών και το μαγείρεμα με υγιή έλαια όπως το φυτικό έλαιο. Άλλες πτυχές της υγιεινής διατροφής περιλαμβάνουν την έμφαση στα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα πουλερικά, τα ψάρια , τους ξηρούς καρπούς και τον περιορισμό των ζαχαρούχων τροφίμων και ποτών.  Αυτού  του είδους η διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση πρόσληψης των φυτικών ινών. Μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης κατά 10 τοις εκατό. Πρέπει  να δίνετε μεγαλύτερη προσοχή στις ετικέτες των τροφίμων, αν δεν τις διαβάζετε ήδη.

 

Σωματική δραστηριότητα

Ο  καθιστικός τρόπος ζωής μειώνει τη χοληστερίνη HDL. Η σωματική δραστηριότητα είναι σημαντική. Μόλις 40 λεπτά αερόβιας άσκησης  μέτριας έως έντονης έντασης,  τρεις με τέσσερις φορές την εβδομάδα είναι αρκετό για να μειώσει τόσο τη χοληστερόλη όσο και την υψηλή αρτηριακή πίεση. Το βιαστικό περπάτημα, το κολύμπι, η ποδηλασία ή ο χορός  αποτελούν καλό παράδειγμα

 

Διακοπή  καπνίσματος

Οι καπνιστές μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα χοληστερόλης και να βοηθήσουν στην προστασία των αρτηριών τους με διακοπή του καπνίσματος. Οι μη καπνιστές πρέπει να αποφεύγουν την έκθεση σε παθητικό κάπνισμα. Το κάπνισμα μειώνει τη χοληστερόλη HDL. Όταν ένα άτομο με υψηλή χοληστερόλη καπνίζει, ο κίνδυνος για στεφανιαία νόσο αυξάνεται.

Απώλεια  βάρος

Οι  υπέρβαροι , παχύσαρκοι τείνουν να αυξάνουν την  LDL και να μειώνουν την HDL χοληστερόλη. Η απώλεια  βάρους μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα χοληστερόλης. Μια απώλεια βάρους 10 τοις εκατό μπορεί να βοηθήσει  κατά πολύ στη μείωση της  υψηλής χοληστερόλης .